biuro@klr.com.pl

+48606301824

Super User
Odsłony: 15919
Sieci perinuronalne (jasnozielone) otaczają poszczególne neurony (niebieski).  Etykietowanie fluorescencyjne ujawnia, jak szczegółowe są te struktury.  (Phoebe Mayne, UQ)
Badania University of Queensland mogą wyjaśniać, dlaczego witamina D jest niezbędna dla zdrowia mózgu i jak niedobór prowadzi do zaburzeń, w tym depresji i schizofrenii. Profesor Thomas Burne z UQ w Queensland Brain Institute prowadził badania, które stanowią podstawę badań nad lepszą profilaktyką i leczeniem.

„Ponad miliard ludzi na całym świecie jest dotkniętych niedoborem witaminy D i istnieje ugruntowany związek między niedoborem witaminy D a zaburzeniami funkcji poznawczych” - powiedział dr Burne.

„Niestety, dokładnie jak witamina D wpływa na strukturę i funkcjonowanie mózgu nie jest dobrze poznana, dlatego nie jest jasne, dlaczego niedobór powoduje problemy”.

Sieci perinuronalne (jasnozielone) otaczają poszczególne neurony (niebieski).
Etykietowanie fluorescencyjne ujawnia, jak szczegółowe są te struktury. (Phoebe Mayne, UQ)

Naukowcy z UQ proponują, że gdy poziom witaminy D spadnie, niektóre enzymy zostaną odznaczone i zaczną rozkładać sieci okołonerwowe.  (Nick Valmas, UQ)Zespół dr Burne odkrył, że poziom witaminy D wpływa na rodzaj „rusztowania” w mózgu, nazywanego sieciami kroczowymi.

„Te sieci tworzą silną, wspierającą siatkę wokół pewnych neuronów, a tym samym stabilizują kontakty, jakie te komórki tworzą z innymi neuronami” - powiedział.

Naukowcy usunęli witaminę D z diety grupy zdrowych dorosłych myszy, a po 20 tygodniach stwierdzili znaczny spadek zdolności zapamiętywania i uczenia się w porównaniu z grupą kontrolną.

Dr Burne powiedział, że grupa z niedoborem witaminy D miała wyraźną redukcję sieci okołonerwowych w hipokampie, regionie mózgu istotnym dla tworzenia pamięci.

„Nastąpiło również znaczne zmniejszenie zarówno liczby, jak i siły połączeń między neuronami w tym regionie”.

Zespół dr Burne'a proponuje, aby witamina D odgrywała ważną rolę w utrzymywaniu stabilności sieci okołonerwowych, a gdy poziom witaminy D spada, to „rusztowanie” jest łatwiej rozkładane przez enzymy.

„Ponieważ neurony w hipokampie tracą swoje podtrzymujące sieci perinuronalne, mają problemy z utrzymaniem połączeń, co ostatecznie prowadzi do utraty funkcji poznawczych”.

Associate Professor Burne powiedział, że hipokamp może być najbardziej dotknięty niedoborem witaminy D, ponieważ jest znacznie bardziej aktywny niż inne obszary mózgu.

„To jest jak kanarek w kopalni węgla - może się nie udać, ponieważ jego wysokie zapotrzebowanie na energię sprawia, że ​​jest bardziej wrażliwy na zubożenie niezbędnych składników odżywczych, takich jak witamina D.

„Co ciekawe, prawa strona hipokampa była bardziej dotknięta niedoborem witaminy D niż lewa strona”.

Associate Professor Burne powiedział, że utrata funkcji w tym obszarze może być ważnym czynnikiem wyróżniającym schizofrenię, w tym poważne deficyty pamięci i zniekształcone postrzeganie rzeczywistości.

„Następnym krokiem jest przetestowanie tej nowej hipotezy na temat związku między niedoborem witaminy D, sieciami perinuronalnymi i poznaniem” - powiedział.

„Jesteśmy szczególnie podekscytowani odkryciem, że sieci te mogą ulec zmianie u dorosłych myszy.

„Mam nadzieję, że ponieważ są dynamiczne, istnieje szansa, że ​​będziemy mogli je odbudować, a to może przygotować grunt pod nowe zabiegi”.

Badania opublikowano w Brain Structure and Function and Trends in Neuroscience .

Media: profesor nadzwyczajny Thomas Burne, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. , +61 7 3346 6371, +61 420 365 301; Dr Fiona McMillan, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., +61 7 3346 3962, +61 435 239 544