biuro@klr.com.pl

+48606301824

Super User
Odsłony: 722
Brak snu, dlaczego nasze mózgi muszą zasnąć

Wielu z nas doświadczyło skutków deprywacji snu: uczucie zmęczenia i zepsucia lub trudności z koncentracją. Sen jest ważniejszy dla naszych mózgów, niż zdajesz sobie sprawę.

Chociaż może się wydawać, że „wyłączasz” się, gdy zasypiasz, mózg jest daleki od nieaktywności. Wiemy z badania wzorców aktywności elektrycznej mózgu, że podczas snu mózg przechodzi przez dwa główne typy wzorców: sen w szybkim ruchu gałek ocznych (REM) i sen w fazie wolnej.

Sen o wolnej fali, który występuje częściej na początku nocy, charakteryzuje się powolnymi rytmami aktywności elektrycznej w dużej liczbie komórek mózgowych (występujących od jednego do czterech razy na sekundę). W miarę postępu nocy mamy coraz więcej snu REM. Podczas snu REM często mamy żywe sny, a nasze mózgi wykazują podobne wzorce aktywności do chwili, gdy jesteśmy przebudzeni.

Co robią nasze mózgi podczas snu?

Sen pełni wiele różnych funkcji. Jednym z nich jest pomoc w zapamiętaniu doświadczeń, które mieliśmy w ciągu dnia. Uważa się, że sen REM jest ważny dla wspomnień emocjonalnych (na przykład wspomnień związanych ze strachem) lub pamięci proceduralnej (takich jak jazda na rowerze). Z drugiej strony uważa się, że sen wolnofalowy odzwierciedla przechowywanie tak zwanych wspomnień „deklaratywnych”,  które są świadomym zapisem twoich doświadczeń i tego, co wiesz (na przykład, co masz na śniadanie).

Wiemy również, że doświadczenia są „ odtwarzane” w mózgu podczas snu - wspomnienia tych doświadczeń są jak fragmenty filmu, który można przewinąć i ponownie zagrać do przodu. Powtórka występuje w neuronach w hipokampie - regionie mózgu ważnym dla pamięci - i została najlepiej zbadana u szczurów uczących się poruszać labiryntem. Po ćwiczeniach nawigacyjnych, gdy szczur odpoczywa, jego mózg odtwarza ścieżkę, którą pokonał w labiryncie. Powtórka pomaga wzmocnić połączenia między komórkami mózgu i dlatego jest uważana za ważną dla konsolidacji wspomnień.

Ale czy to ważne, żebyś pamiętał, co miałeś na śniadanie? Prawdopodobnie nie - dlatego mózg musi być selektywny, co pamięta. Sen pozwala mózgowi przesiewać wspomnienia, zapominając o pewnych rzeczach, aby zapamiętać, co jest ważne. Jednym ze sposobów na to jest „wycinanie” lub „zmniejszanie” niechcianych połączeń w mózgu.

Wiodąca teoria funkcji snu - „ hipoteza homeostazy synaptycznej ” - sugeruje, że podczas snu występuje rozległe osłabienie połączeń (zwanych „ synapsami ”) w całym mózgu.

Uważa się, że równoważy to ogólne wzmocnienie połączeń, które występuje podczas uczenia się, gdy jesteśmy przebudzeni. Odcinając nadmiar połączeń, śpij efektywnie „czyści łupek”, abyśmy mogli się nauczyć następnego dnia. Zakłócanie tego procesu zmniejszania skali może w niektórych przypadkach prowadzić do bardziej intensywnych (i być może niechcianych) wspomnień.

Znaczenie snu dla utrzymania optymalnej aktywności naszego mózgu może być odzwierciedlone w naszych zmieniających się wzorcach snu w miarę starzenia się. Niemowlęta i dzieci śpią znacznie więcej niż dorośli, prawdopodobnie dlatego, że ich rozwijające się mózgi uczą się znacznie więcej i są narażone na nowe sytuacje.

Później w życiu sen się zmniejsza i staje się bardziej rozdrobniony . Może to odzwierciedlać zmniejszoną potrzebę snu (ponieważ uczymy się mniej) lub załamanie procesów snu w miarę starzenia się.

Sen jest również potrzebny, aby zrobić trochę „porządkowania” mózgu. Niedawne badaniana myszach znajdując snu oczyszcza mózg toksyn, które gromadzą się w ciągu godzin aktywności, a niektóre z nich są związane z chorobami neurodegeneracyjnymi . Podczas snu zwiększa się przestrzeń między komórkami mózgu, umożliwiając wypłukanie toksycznych białek. Możliwe, że usuwając te toksyny z mózgu, sen może powstrzymać choroby neurodegeneracyjne, takie jak choroba Alzheimera .

Brak snu: rzeczywistość

Dostarczanie wystarczającej ilości snu jest ważne dla uwagi i nauki w naszych godzinach czuwania. Kiedy jesteśmy pozbawieni snu, nie możemy skupić się na dużych ilościach informacji ani utrzymywać naszej uwagi przez dłuższy czas. Nasze czasy reakcji są spowolnione . Jesteśmy też mniej skłonni do kreatywności lub odkrywania ukrytych regułpodczas próby rozwiązania problemu.

Kiedy nie masz wystarczająco dużo snu, twój mózg może zmusić się do wyłączenia na kilka sekund, gdy się obudzisz. Podczas tego „mikro snu” możesz stracić przytomność na kilka sekund, nie wiedząc o tym. Senność podczas jazdy jest główną przyczyną wypadków drogowych, a brak snu wpływa na mózg tak samo jak alkohol . Pozbawienie snu może również prowadzić do śmiertelnych wypadków w miejscu pracy - poważny problem w przypadku pracowników zmianowych.

Korzystny wpływ snu na uwagę i koncentrację jest szczególnie ważny dla dzieci, które często stają się nadpobudliwe i uciążliwe w klasie, gdy nie mają wystarczającej ilości snu. Jedno z badań wykazało, że spanie w ciągu jednej nocy przez mniej niż jedną godzinę na kilka nocy może niekorzystnie wpłynąć na zachowanie dziecka w klasie.

Chroniczna deprywacja snu

Długoterminowe skutki pozbawienia snu są trudniejsze do badania u ludzi z przyczyn etycznych, ale przewlekłe zaburzenia snu są związane z zaburzeniami mózgu, takimi jak schizofrenia , autyzm i choroba Alzheimera . Nie wiemy, czy zaburzenia snu są przyczyną lub objawem tych zaburzeń.

RozmowaOgólnie rzecz biorąc, dowody wskazują, że posiadanie zdrowych wzorców snu jest kluczem do zdrowego i dobrze funkcjonującego mózgu.

Kategoria: