biuro@klr.com.pl

+48606301824

Super User
Odsłony: 390213
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

3d obraz komórki raka

MOSKWA, 12 listopada - Wiadomości RIA . Biolodzy molekularni z Niemiec odkryli mechanizm komórkowy, którego "rozpad" był przyczyną rozwoju około jednej trzeciej przypadków raka. Ich wnioski zostały przedstawione w czasopiśmie Nature Communications.

"Z jednej strony" chaos chromosomalny "powstały w wyniku pojawienia się defektów w systemie naprawy DNA powoduje prawdziwy horror, z drugiej zaś odkrycie jego korzeni dało nam inną metodę walki z nowotworami. że komórki rakowe umrą, a zdrowe przeżyją "- powiedział Aurelie Ernst z Niemieckiego Centrum Badań nad Rakiem w Heidelbergu.

HIV
Rosyjscy biolodzy odkryli, dlaczego HIV czasami powoduje raka

Życie wieczne

Według autorów artykułu, przez długi czas naukowcy uważali, że rak jest wynikiem pojawienia się mutacji w "dorosłych" komórkach ciała, które zapominają o swojej roli i funkcjach i zaczynają się mnożyć w niekontrolowany sposób, gdy w DNA pojawiają się poważne "literówki".

Ale zdarza się to dość rzadko, ponieważ nasze komórki zawierają od razu kilka łańcuchów genów, które są odpowiedzialne za naprawianie takich uszkodzeń lub zmuszanie komórki do samobójstwa, gdy mutacje pojawiają się w krytycznie ważnych genach. W ostatnich latach naukowcy próbowali zrozumieć, w jaki sposób rak "oszukuje" ten system i jak jest on zaangażowany w proces jego powstawania.
Kilka lat temu Ernst i jej koledzy odkryli niezwykłe zjawisko związane z taką degeneracją komórki - tak zwaną chromotrypsis, czyli "chaos chromosomalny".

W ten sposób naukowcy rozumieją szczególny proces, w którym jeden lub więcej chromosomów nagle się rozpada. Te losowo ponownie łączą się, aw większości przypadków komórka umiera lub przekształca się w progenitor raka.

Jak przyznaje Ernst, pomimo znaczenia odkrycia, nie odpowiedział na główne pytanie: jak dokładnie taki "chaos" powstaje? Aby odpowiedzieć na tę zagadkę, naukowcy zaobserwowali, jak nowotwory pojawiły się w ciele myszy predysponowanych do rozwoju mózgu i raka piersi.

Porządek od chaosu

Laboratorium Genotek
Rosyjscy naukowcy opowiadali, jak latem uniknąć raka skóry
Porównując genomy komórek nowotworów, niemieccy biolodzy odkryli kilka interesujących wzorów w rozwoju chromotrypsy. Jak się okazało, najczęściej pojawiał się u zwierząt, u których uszkodzono gen XRCC4, który jest odpowiedzialny za jeden z typów naprawy podwójnych przerw w nici DNA.

Uszkodzenie lub dezaktywacja tego genu, co wykazały eksperymenty na myszach i analiza DNA komórek nowotworowych wyekstrahowanych z mózgu czterech pacjentów, niemal gwarantowane, prowadzi do rozwoju "chaosu chromosomowego" i powstania guza nowotworowego.

Podobnie, choć mniej katastrofalnie, sytuacja rozwija się, gdy mutacje pojawiają się w dwóch innych genach odpowiedzialnych za naprawę genomu: BRCA2 i Lig4. Ich uszkodzenie prowadzi do pojawienia się dodatkowych kopii genu Myc, który stymuluje reprodukcję komórek macierzystych i nowotworowych, co umożliwia lub przyspiesza rozwój raka.

Co ciekawe, wszystkie te formy "chaosu chromosomowego", jak pokazują eksperymenty in vitro, pozwalają nam walczyć z rakiem, nie włączając w to, ale wyłączając, inne geny naprawy DNA, takie jak RAD51 i PARP1. Blokowanie ich pracy doprowadziło do zniszczenia około 60% komórek rakowych i tylko 10% zdrowych komórek w ciągu zaledwie dwóch dni eksperymentu.

Dzisiaj, jak zauważa Ernst, lekarze stosują już podobne leki do walki z pewnymi formami raka piersi, których pojawienie się uszkadza gen BRCA2. Podobno w podobny sposób można walczyć z innymi nowotworami wynikającymi z "chaosu", podsumowują autorzy.

Kategoria: /